Nowy silnik benzynowy zaprezentowany przez Toyota

0
Toyota silnik

Toyota wyposażyła Yarisa w nowoczesny silnik o mocy 111KM oraz pojemności 1.5l. Ma on na celu zastąpić obecną jednostkę 1,3l. Nowa jednostka napędowa Yarisa w pełni spełnia normę Euro przez co jest zgoda ze standardem homologacyjnym RDE.

Auto Toyota Yaris zostanie „uzbrojona” w silnik nowej generacji o pojemności skokowej 1,5cm3, rozwijający moc nawet do 111 KM (82 kW) oraz osiągając 4 400 obr./min przy maksymalnym momencie obrotowym 136 Nm. Samochód z nowym silnikiem osiągnie przyspieszenie do 100 km/h w 11 sekund.

Silnik o pojemności 1.5l wykazuje się sprawnością cieplną na jednym z najlepszych poziomów wśród silników benzynowych. Osiągi te uzyskano, poprzez wysoki stopień sprężania (13,5), chłodzony system recyrkulacji spalin oraz najnowszy system do zmiennych faz rozrządu, umożliwiający szybkie przejście pracy silnika z jednego cyklu do drugiego (Otto –> Atkinsona).

Zalety nowego silnika

Lepszy stopień sprężania uzyskano dzięki nowej komorze spalania, która sprzyja powstawaniu homogenicznej mieszanki benzyny z powietrzem oraz szybkiemu spalaniu. Chłodzony układ EGR oraz obniżenie temperatury spalania pomagają uniknąć spalania stukowego. Wprowadzanie odpowiedniej ilości gazów ma na celu zmniejszyć straty pompowania przy średnich obciążeniach – zwiększa to sprawność silnika. Błyskawiczne przechodzenie z dynamicznego cyklu na oszczędny cykl Atkinsona możliwe jest dzięki zastosowaniu innowacyjnego systemu sterowania czasem otwarcia zaworów dolotowych.

Cyfrowe sterowanie fazami wałka rozrządu zaworów pozwala z opóźnieniem zamknąć zawór dolotowy poza dolną pozycję tłoka. Powoduje to efektywne skrócenie sprężania oraz przyczynia się do następnego zmniejszenia strat pompowania. Pozwala to przyspieszyć do powrotu cyklu Otto, zapewniającego jeszcze lepsze osiągi przy sporych obciążeniach. Faza wałka rozrządu zaworów sterowana jest systemem hydraulicznym.

Twórcy powyższego silnika skupili się w dużej mierze na zmniejszeniu emisji spalin i zużycia paliwa przy dużych prędkościach. Po raz pierwszy nowy silnik wyposażony jest w kolektor dolotowy chłodzony za pomocą cieczy. Obniżona temperatura pozwala uniknąć wzbogacania mieszanki – w ten sposób ogranicza zostaje temperatura spalania przy prędkościach autostradowych. Zmniejsza się przy tym zużycie paliwa i emisja niepożądanych substancji do atmosfery. Nowy silnik Toyoty korzysta z najnowocześniejszych udoskonaleń mających na celu ograniczenie tarcia – tak jak w przypadku wszystkich silników z rodziny ESTEC.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ